Martina Gabaríková: Egy gyerekszoba falmatrica keltse fel a gyermek figyelmét és meséljen neki egy történetet

Ki Martina Gabaríková?

A szlovák illusztrátort Martina Gabaríková-t, legtöbben adzusi.art néven ismerik, akit rögös út vezetett a digitális alkotás világába. Már gyerek kora óta érdekelte a rajzolás, viszont aktívan csak autóbalesete után kezdett alkotni. A kisebb illusztrációk után fokozatosan kezdett egyre gyermekibbet, színesebbet, játékosabbat alkotni. Martina szereti a kávét, a fagyit, a férjét… és azt az érzést amikor valami újat tanul. :)

Gyere és tekintsd meg hogyan jöttek létre az új szerzői INSPIO falmatricák az adzusi.art segítségével. Megtudhatod, hogy mi helyezte a legnagyobb kihívás elé Martinát, mielőtt rátalált az illusztrálásra.

Mikor kezdted az illusztrálást? Művészeti iskolában tanultál?

Művészeti iskolában tanultam, konkrétan éneket. A művészet mindig is közel állt hozzám, bár a képzőművészetet saját magam tanultam. Később kezdtem csak keresgélni online kurzusok után, melyek továbbsegítettek utamon.
A festészettel teljes mértékben 2020-ban kezdtem foglalkozni. Egy évvel előtte még csak hobbiból festegettem. Aktívan, ami napi 5 – 10 órát jelent, másfél éve festek.

Mit jelent számodra az alkotás? Mik alkotásaid ismertetőjegyei?

Az alkotás számomra az a dolog ami a legjobban kiegészít engem. Mindig is szerettem úgy dolgozni, hogy a munkámnak látszatja legyen. Az alkotás során mindig előttem lebeg az általam elvárt végeredmény – így a munka felénél is láthatom mit csináltam jól, vagy épp min kell még javítanom. Csodálatos érzés amikor képes vagyok az elképzeléseimet illusztráció formájában megvalósítani.

Az alkotásaimra legfőképp a boldogság, az érzelem, a vidámság, a történet és a színek jellemzőek. Felemelő érzés látni a mosolyt az emberek arcán miközben az illusztrációim egyikét csodálják. Előszeretettel gazdagítom színekkel az egyszerű alakokat, emellett igyekszek az alkotásaimhoz egy konkrét történetet, gondolatot párosítani.


A gyermeki illusztrációk gyönyörűségét az egyes szereplők viszonyában, „párbeszédében“ látom. Például, amikor sikerül „elkapnom“ egy kisegér tekintetét, miközben azt egy egyszarvúra szegezi, vagy amikor egymásra hajtják fejecskéjüket… egyértelmű, hogy szeretik egymást. :)


Hogyan találtál rá a digitális illusztrálásra?

Volt egy autóbalesetem, mely során megsérült a jobb kezem. Akkor szinte már elhittem, hogy soha többé nem fogom tudni teljes értékűen használni sérült kezemet.

Ebben az időszakban lepett meg párom egy táblagéppel, hogy gyakorolhassam, fejleszthessem finommotoros képességeimet a különböző gyakorlatok elvégzése mellett. Igazság szerint nem voltam teljesen megbizonyosodva párom ötletének sikerességéről, de végül is minden egyre jobb lett. Pár hónappal a második kézműtétem után jött a pandémia, a munkahelyemen pedig megszüntették a részleget ahol dolgoztam. Így munkanélküli lettem.

Ezek után kezdtem intenzíven, napi rendszerességgel a digitális festészettel foglalkozni.

Miért fogott meg jobban a táblagépen való illusztrálás mint a papír?

Időnként, ha eszembe jut valami és nincs kéznél a táblagépem, természetesen papírra vázolom fel azt. Igyekszek saját vázlatfüzetet is vezetni, de igazság szerint mindig a táblagép után nyúlok először. Sokkal praktikusabb számomra. A mai táblagépek a kiegészítőkkel együtt nagyszerűen visszaadják a rajzolás érzését úgy, hogy az szinte olyan mint ha papírra rajzolnák. Az is a táblagép mellett szól, hogy a variációs lehetőségek sokkalta nagyobbak, illetve az illusztrációkat is egyszerűbb javítani rajta.

Ezek miatt is készítem a vázlataimat táblagépemen. Idővel visszatérek rájuk és javítom őket. Van amikor már reggel beugrik egy új ötlet és ahogyan a többi teendőm engedi, már készítem is a vázlatot. Van amikor 5–6 órába is beletelik míg felvázolom elképzeléseimet.

Te illusztráltad az „O malinkom semienku (Történet a kicsinyke magocskáról)“ című könyvet, valamint több falmatrica illusztrációját is magad készítetted. Van különbség a kettő között?

A falmatricák illusztrálásában nagyobb a szabadság, a mozgástér. Bármilyen elemet, témát felvázolhatok, melyek száma végtelen. Másfelől nagyon jó kihívás olyan illusztrációt készíteni, melynek megvan az elgondolása, a története és felkelti a kis olvasó figyelmét.

Az O malinkom semienku című könyvben több illusztráció is található, melyek segítenek mesélni a történetet. Ez egy előnyt jelent. A másik oldalról nézve viszont ez egy olyan téma melynek megvannak a maga határai. Ez azt jelenti, hogy jelen esetben az illusztrációk csak a magokra és a kalászokra terjedtek ki. A téma nagyszerű, de ha két hónapig szinte szüntelenül csak ilyeneket rajzolsz, akaratlanul is meglátod minden alakzatban az állatokat, amiket tovább rajzolnál. :)

Melyik állat megrajzolása volt a legizgalmasabb, és melyik volt a legnehezebb?

Eléggé nagy kihívás volt a kis pandákat a mama panda köré „terelni“. Mintha nem hallgattak volna rám, de nekem nagyon fontos volt, hogy mindannyian egy helyre csoportosuljanak. Mindezt végül is sikerült megoldanom, elégedettségemet pedig hűen tükrözi a mama panda mosolya, aki körül ott virgonckodnak a kis rosszcsontok. :)

A legélvezetesebb a kisebb karakterek kombinációja a nagyobbakkal, mint a kisegér és az egyszarvú.

Mi az üzeneted az adzusi art szerzői kollekciójához?

Mosoly, boldogság, szeretet és hála. Ha ezek kísérik életünket, és a legapróbb dolgokat is megtanuljuk becsülni, minden nap szebb és tartalmasabb lehet.

Az interjút Lucka & Martina készítette


Ossza meg ezt a cikket barátaival