Először is tisztázzuk mit is jelent egy márka arculatváltása?
- Az arculatváltás az a folyamat, amelyen egy márka keresztül megy megjelenésének, identitásának és kommunikációjának felélénkítése érdekében, hogy új ügyfeleket vonzzon be, megerősítse piaci pozícióját, vagy alkalmazkodjon a változó trendekhez és a célcsoport igényeihez.
- Ez az egész igényes folyamat magába foglalhatja a logó, színek, weboldal dizájnjának, reklámkampányok és egyéb kommunikációs elemek megváltoztatását, amelyek együttesen alkotják a márka összbenyomását. Az arculatváltás nem csak esztétikai változás, hanem egy fontos eszköz a márkaismertség megerősítéséhez, valamint a hosszabb távú és fenntartható üzleti célok eléréséhez.
Az INSPIO márka arculatváltása melletti döntést több fontos tényező befolyásolta. Ez az egész döntéshozatali folyamat hosszadalmas volt, és számos kockázattal is számolnunk kellett.
Mik voltak a legfőbb okok, amik miatt az arculatváltás mellett döntöttünk?
1. A márka színskálája nem alkalmazkodik a termékportfólió bővüléséhez
Míg a múltban a pasztell színek és a finom vizuális elemek népszerűek
voltak, a modern dizájntrendek az erős színeket és az erős
kontrasztokat részesítik előnyben. A logó színei és az
általunk, INSPIO-ként, használt általános színkommunikáció már nem volt
elegendő. Négy pasztell színt is használtunk. A termékportfólió
bővülésével olyan helyzetbe kerültünk, hogy a régi dizájn nem támogatta
a hatékony kommunikációt a termékek széles skálájáról.
Termékeink többnyire pasztell színűek, amelyek gyakran összeolvadtak a
márka logójával és színeivel. Nagyon nehéz volt ezért közvetíteni, hogy
mi a márka és mi a termékgrafika.
2. Innováció és a konkurenciától való elkülönülés
A modern piac dinamikus és versenyképes, mi pedig INSPIO-ként folyamatosan a haladásra törekszünk. Első pillantásra termékeink vizualizációját és fotóit nehéz volt megkülönböztetni a konkurenciától. És mivel valamelyik előnyeinket nehéz csak vizualizáción vagy fényképen keresztül kommunikálni, ki kellett találnunk egy olyan módot és vizuális kommunikációt, amely egyértelműen megkülönbözteti az INSPIO-t a konkurenciától. A logó összeolvadt a grafikával, így gyakran megtörtént, hogy egy-egy kampányt nézve a vásárló nem tudott különbséget tenni az INSPIO és konkurenciáink termékei között. Tapasztaltunk olyan eseteket, amikor egy vásárló máshol vásárolt egy terméket, viszont cégünknél reklamálta azt, mert az INSPIO-t már valószínűleg ismerte, de arra már nem emlékezett, hogy hol vásárolta a terméket.
3. Megnövekedett marketing hatékonyság
Mivel nem rendelkeztünk egyértelműen meghatározott vizuális kommunikációval, nem mindig kommunikáltuk hatékonyan termékeinket. Feltételeztük, hogy az arculatváltás lehetővé teszi majd számunkra, hogy ebben hatékonyabbak legyünk, ami növelheti marketingkampányaink hatékonyságát, és biztosíthatja, hogy a vásárlók jobban megértsék, mit képvisel az INSPIO márka és mit kínál, valamint hogy miért érdemes a mi termékeinket választaniuk.
4. Az értékek és az identitás közvetítése
A régi látványstílus és a teljes dizájn nem tükrözte a tervezési kézikönyvet és nem határozta meg kellőképpen értékeinket és identitásunkat. Mi ugyan tudtuk, hogy kik vagyunk és mit csinálunk, de aki belépett a márkakommunikációs folyamatba, annak kezdetben nem volt világos elképzelése az INSPIO márkaidentitásáról. Az arculatváltással szerettük volna egyértelműen kommunikálni és meghatározni, kik vagyunk és mi a fontos számunkra. Hiszünk abban, hogy ez segít mélyebb kapcsolatok kialakításában vásárlóinkkal.
5. Az ügyfélélmény megerősítése a kommunikációban és a vásárlási folyamatban
A következő ok az INSPIO weboldalak egyesítése volt. Mivel hosszú évek óta jelen vagyunk a piacon, a weboldalainkon fokozatosan jöttek létre különféle dolgok és fejlesztések. Nem volt pontosan meghatározva, hogyan kell kinéznie a weboldalnak, milyen kiegészítő színekkel kell létrehozni a webhely megjelenését, vagy hogy milyen ikonokat használjunk a webhelyen. Szerettük volna vizuálisan egységessé tenni a weboldalt és megkönnyíteni a vásárlási folyamatot a vásárlónak. Az évek során többször próbáltuk egységesíteni a közösségi médiát is, de folyamatosan belefutottunk pasztell színeinkbe, amelyekkel nehezen lehetett dolgozni. Az egyesítésre tehát a közösségi oldalakon is szükség volt.
Az új vizuális stílusnak hozzá kell járulnia a jobb vásárlói élményhez, ami kulcsfontosságú tényező a vásárlói hűségességben. Az ügyfelek számára egyértelműbb lesz, hogy az INSPIO márkával lépnek kapcsolatba.
6. Felkészülés a jövőre
A piaci feltételek és az üzleti környezet folyamatosan változnak, gyakran gyorsabban, mint azt el tudjuk képzelni. Azok a márkák, amelyek nem veszik figyelembe ezeket a változásokat, és nem reagálnak a jelenlegi trendekre és a vásárlói elvárásokra, megkockáztatják, hogy lemaradnak és elveszítik versenyelőnyüket.
Az arculatváltás megnyitja az utat egy rugalmas és alkalmazkodó márka felé. Új vizuális stílus és kommunikációs stratégia kialakításával képesek vagyunk gyorsabban reagálni vásárlóink változó igényeire és preferenciáira.
Biztosan találhatnánk még több indokot is, amiért az arculatváltás
mellett döntöttünk, de ezeket tartjuk a legfontosabbaknak,
ha esetleg Ön is a márka arculatváltásán gondolkodik. Éppen ezek az okok
szolgáltak számunkra katalizátorként az arculatváltási folyamat
elindításához, amely lehetővé teszi számunkra, hogy még
hatékonyabban kommunikáljunk célcsoportunkkal és elérjük üzleti
céljainkat.
A teljes INSPIO márka egyesítése érdekében különféle kommunikációs és vizuális határok megszabására volt szükség
Nem feltétlenül van minden márkának szüksége mindarra, amit a tervezési kézikönyvben mi meghatároztunk. Viszont abból indultunk ki, hogy mi az amit használunk, és mivel kell még bővítenünk kommunikációnkat. A következő pontok az arculatváltás tartalmát és összefoglalóját mutatják be.
1. A márka meghatározása
Kezdetben meghatároztuk, kik vagyunk INSPIO-ként, mit csinálunk és miért csináljuk. Sokéves hagyományainkra és tapasztalatainkra alapoztunk, amelyek fokozatosan formálták azt, akik ma vagyunk. Az INSPIO pillérei segítenek abban, hogy ne térjünk le az utunkról és céljainktól. A vízió és a küldetés arról beszél, mi a célunk, és miért vagyunk itt. A márkaértékek tükrözik a vásárlóinkhoz való hozzáállásunkat és az általános USP (unique selling proposition – egyedi értékesítési javaslat) kifejezi egyediségünket és azt, hogy mi különböztet meg minket a konkurenciától. Zárásképpen tisztáztuk, hogy kiknek gyártjuk termékeinket, kik a vásárlóink és ki a célcsoportunk.
2. A logó újratervezése
Az INSPIO márka elméleti meghatározása után megkezdtük a logó újratervezését. Sok-sok gondolkodás és a lehetséges kockázatok mérlegelése után úgy döntöttünk, hogy maradunk a logó régi technikai megjelenítésénél, és összességében csak a színét változtatjuk meg. Egy ilyen fejlett márka esetében, mint az INSPIO, nagyon nehéz lenne teljesen megváltoztatni a logót. Termékportfóliónkban több száz-ezer egyedi grafika található, amelyek többsége a logót is tartalmazza (csak fekete vagy fehér színben), így idő- és kapacitási okok miatt irreális lenne ezen változtatni. A logó mint olyan technikailag soha nem okozott gondot, csak a színeivel volt gond, ezért csak a színek módosítása mellett döntöttünk. Sőt, ügyfeleink már ismerik logónk formáját, így emlékeznek rá, ezért úgy döntöttünk, hogy a legjobb megoldás az eredeti forma megtartása.
3. A márka színe
A logó eredetileg 4 pasztell színből állt (kivéve az INSPIO szót), ami a legtöbb problémát okozta a vizuális kommunikációban. A logó új színének létrehozásakor csak 2 alapszínt választottunk, és ezek jelentősen telítettek. Ezeket a színeket kellően kontrasztosnak tartjuk, és nagyon jól lehet velük dolgozni. Meghatároztunk egy 6 kiegészítő színből álló palettát (és ezek világosabb árnyalatait), amit pl. a weboldal vizuális kommunikációján belül használunk.
4. Tipográfia
Az eredeti tipográfiát meghagytuk, tekintettel arra, hogy időtlen és könnyen használható a legtöbb országban, ahol az elmúlt években terjeszkedtünk (26). Csak a hierarchiáját és méreteit határoztuk meg, amelyeket a későbbiekben fogunk használni.
5. Kabala
Kommunikációnkban új, jelentős elemmé vált a kabala. A márka kabalája jelenleg sok cég marketing- és kommunikációs stratégiájának fontos része. Ezek a márkát képviselő karakterek jelentős hatással vannak arra, hogy tekintenek a vásárlók a márkára, és milyen kapcsolatot sikerül velük kiépíteni. Többek, mint egyszerű karakterek – ők a márka arca és hangja, amelyek különlegessé és felejthetetlenné teszik azt.
Sokáig gondolkodtunk és különböző lehetőségeket próbálgattunk,
hogyan is nézhetni ki a kabalánk, mígnem egy mosolygós hal
mellett döntöttünk, ami jó hangulatot és mosolyt próbál hozni az
INSPIO márka kommunikációjába. Színességével felhívja a
figyelmet és felerősíti az általános vizuális identitást.
6. Kiegészítő grafikai elem
A kommunikációban a leginkább az átfogó vizuális stílus és a további grafikai elemek mennyiségében éreztünk hiányt, amelyek segítenék a márka identitásának kommunikálását és kiegészítenék a logót. Az elem meghatározásakor az INSPIO márkaszimbólum negyedéből indultunk ki. Ezt az elemet használhatjuk egyedülállóan vagy több elemből álló halmazként, meghatározott színekben. Ezt követően meghatároztuk felhasználását a weboldalon, Ad & Media formátumokban, és nem feledkeztünk meg a nyomtatott formátumokról sem.
7. Ikonok
Az ikonok kommunikációnk nélkülözhetetlen részei voltak és továbbra is azok, mivel segítik a különféle versenyelőnyök egyszerű vizuális kommunikálását, vagy éppen a termékeinkkel kapcsolatos helyzetek illusztrálását.
Különböző stílusban és dizájnban szerepeltek a weboldalon, és a cél az összes egyesítése volt, és egyben továbbiak hozzáadása, ami gyönyörűen sikerült is. Igény szerint fokozatosan jönnek majd létre újak és újak, de most már pontosan meghatároztuk, hogy a grafikusnak milyen stílusban kell őket elkészítenie.
8. Fényképek
Termékeink bemutatása vásárlóink vizualizációira és fotóira épül, melyeket szintén egységessé kellett tennünk. Az ügyfelek fényképei eltérő fényviszonyok között, különböző mobileszközökön készülnek, ezért különféleképpen néznek ki. Célunk az volt, hogy megtaláljuk a megfelelő színt és tonalitást, hogy azt többé-kevésbé különböző fotókhoz lehessen használni.
Az arculatváltás nem csupán egy vizuális változás, hanem egy olyan stratégia, amely a márka minden aspektusát és az ügyfelekkel való kapcsolatát érinti. Számunkra az újratervezés befektetés a jövőbe, amely lehetővé teszi számunkra a kihívások leküzdését és a ránk váró új lehetőségek kihasználását.
Bár még túl korai az arculatváltás végeredményeit kiértékelni, biztosak vagyunk benne, hogy helyes döntést hoztunk márkánk jövőjét illetően. Vásárlóink, üzleti partnereink és csapatunk tagjainak eddigi visszajelzései megerősítik, hogy ez jó lépés volt. :)
És ki is áll valójában a márka teljes arculatváltása mögött?
A nevem Valentína Figeľová, fiatal szlovák grafikus vagyok, már jó pár éve az INSPIO kreatív lelke.
Az INSPIO számomra több, mint egy projekt, ezért szeretettel és a legapróbb részletekre való odafigyeléssel közelítettem meg az arculatváltást. A munkám nem csupán néhány változtatás és javítás javaslatából állt. A munkám az volt és most is az, hogy olyan légkört és érzést teremtsek, amely vonzza és inspirálja azokat, akik kapcsolatba kerülnek az INSPIO márkával.
Meggyőződésem, hogy az új vizuális identitás révén sokkal inkább képesek vagyunk a versenyelőny megtartására, erősebb kapcsolatok kialakítására a vásárlókkal, és ugyanakkor továbbra is biztosítjuk az INSPIO márkától elvárt minőséget.
Külön köszönet Slávkának (CEO), aki megadta nekem a lehetőséget, hogy részt vegyek az INSPIO márka ilyen jelentős lépésében, és hogy védelmező szárnyakat nyújtott az egész kihívásokkal teli folyamat alatt, amit együtt sikeresen végig vittünk. Ez egy olyan vég, ami egyben egy új kezdet is számunkra. :)
Köszönjük mindenkinek, aki támogatott minket ebben a merész arculatváltási lépésben, és hálásak vagyunk, hogy megoszthatjuk ezt az utat minden ügyfelünkkel és az INSPIO márka támogatóival.
Várjuk az új kihívásokat, és készen állunk
növekedésünk és fejlődésünk következő szakaszára.
Mert csak együtt teremtjük meg az INSPIO márka
jövőjét.
A cikket Valentína készítette nektek.